Fórum Citroeny.cz • Zobrazit téma - Skládací střecha, konstrukce, zkušenosti, rady, doporučení




Právě je pon 21. led 2019 4:16:21

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 22. kvě 2011 17:36:56 
Offline

Registrován: úte 20. říj 2009 8:44:19
Příspěvky: 90
Bydliště: Hrotovice
Pokusím se podělit o pár poznatků se systémem sklápění střechy tohoto ojedinělého vozu. Nejprve trochu ke konstrukci střechy. Střecha je plátěná, několikavrstvá. Otevírání se děje elektricky pomocí otočného ovladače, lze ji otevřít v několika stupních, toto je stejné jako u běžných vozů s plátěnou shrnovací střechou. U Pluriela je však možno celou střechu odsunout na zadní okno. Po tomto úkonu je již třeba vystoupit z auta a po zmáčknutí tlačítka, které odblokuje dva zámečky u pantů okna, zadní vyklápěcí okno i s poskládanou střechou překlopit do dna kufru. Třetí dveře vozu jsou dvoudílné, sklo s rámem se odklápí nahoru, spodní plechová část se sklápí dolů. Po uklizení okna do kufru vznikne tedy jakýsi hybrid, auto bez střechy a s dvěmi oblouky jdoucími po stranách od čelního skla k zadním světlům. K vytvoření čistého kabrioletu je potřeba oblouky na obou koncí odjistit a po té je možno je z auta úplně odstranit. Toto je již čistě mechanická záležitost a zde nevidím potenciální problémy, pominu-li možnost zatékání. Mechanismy jdou trochu seřídit. Veškeré důležité části mechanismu posuvu střechy jsou koncentrovány v zadním výklopném okně. Pohyb střechy zajišťuje elektromotor, přes převodovku otáčí pastorkem, který svým drážkovaným obvodem posouvá dva protilehlé, cca 2 metry dlouhé bowdeny. Samotná plátěná střecha je ke každému bowdenu přichycená v jednom bodě, při natažené střeše v rohu u čelního skla. Pokusím se vysvětlit činnost mechanismu ve fázi, kdy je střecha zavřená a začínáme ji stahovat. Pastorek začíná posouvat bowdeny, volné konce bowdenu u pastorku se začínají zasouvat do trubiček stočených po obvodě celého okna. Druhé konce u čelního skla se začínají posouvat v drážkách oblouků směrem dozadu, první segment plátěné střechy se začíná shrnovat. Nyní se dostávám k činnosti pravděpodovně nejchoulostivějších dílů celého mechanismu, jsou výrobcem nazvané interslide, jakési složité plastové mechanismy, čtyři na každé straně střechy, které se posouvají v drážkách obloků. Mají více funkcí, hlavně zajišťují, že se střecha pěkně skládá po segmentech a neotevřená část střechy zůstává na svém místě. První rohový interslide u čelního skla se tedy posuvá dozadu až dojede k v pořadí druhému, ten je západkou zajištěn proti pohybu v drážce oblouku. Ve spodní části je výstupek opřený o prohlubeň v drážce, první interslide zajíždí do druhého a odblokovává západku, druhý se začíná pohybovat s prvním, začíná se shrnovat další segment střechy. Takto se postupně odsune střecha dozadu až ke čvrtému interslidu. Jednotlivé interslidy nejsou shodné, prohlubně v drážce oblouku jsou nastřídačku při levé či pravé straně. Po uvolnění čtvrtého interslidu třetím se už celá pěkně složené střecha nasune na zadní okno, po stranách skla jsou drážky. Toto je taky ošemetná fáze stahování střechy, ta dosud jela jen v drážce oblouku, nyní přejíždí v místě osy vyklápění zadního okna na okno. Nyní jsou tedy bowdeny ve své druhé koncové pozici. Vyklápění okna je taky zajímavě řešeno, je třeba si uvědomit, že pokud není střecha již na zadním okně, tak jak při zatažené střeše, tak v každé fázi otevření střechy se bowdeny při vyklopení okna v tomto místě ohýbají. Samotný pant je složen ze dvou, aby se zmírnilo ohnutí bowdenu. Další komplikací tohoto místa je fakt, že nyní je potřeba okno přetočit a uložit do kufru. Okno je tedy normálně uzavřeno, střecha nasunutá na okně. Okno otevřeme jako při normálním vyklopení, odjistíme stlačením tlačítka zámky spodního plechového dílu otevírání kufru a otevřeme jej. Okno opět zavřeme. Nyní stlačíme další spínač, odblokují se západky v horním kloubu okna a okno jakýmsi přetočením putuje do kufru, toto umožňuje mechanismus instalovaný po bocích kufru. Zavírání střechy probíhá v opačném pořadí, bowdeny spolu se střechou jsou tlačeny dopředu. Jednotlivé interslide se postupně rozpojují, vždy když najedou do příslušné prohlubně v drážce. V okně je dále umístěna řídící jednotka, která řídí chod motorku a blokuje v různých fázích jednotlivá tlačítka a tím otevírání zámků. Pokud je střecha řádně zaučena (budé dále vysvětleno), tak při pohybu střechy je blokováno otevírání výklopného okna, dále pokud řídící jednotka ztratí informaci o koncových polohách taktéž. Toto je nemilý důsledek, jelikož se pak člověk při poruše střechy musí dostává do kufru nestandartní cestou. Toto blokování je z toho důvodu, aby někdo neotevřel okno během pohybu střechy nebo pokud je střecha zrovna v místě otevírání okna, čímž by došlo k poškození. Dále je blokováno tlačítko pro uvolnění horního pantu pokud není střecha v koncové poloze na okně. Po každé opravě nebo ručním zásahu střechy je nutno střechu „naučit“ koncové polohy. Tyto polohy nejsou zjišťovány koncovými vypínači, ale vyhodnocením momentu motoru. Učení probíhá z koncové polohy na okně, drží se ovladač, střecha jede a po cca 2 sek. se zastavuje, je potřeba uvolnit ovladač. Při zavření střechy je potřeba ovladač ještě cca 2 sek přidržet. Dalším vybavením zadního okna jsou dvě elektricky ovládaná táhýlka zámků okna. Taktéž ve spodní plechové části zadních dveří jsou dva motorky ovládající táhla zámků, ovládání je tlačítkem na vrchní části těchto dveří, dostupné po vyklopení okna. Otevírání obou částí třetích dveří je tedy možné jen při přítomnosti el. napětí. Jak již bylo zmíněno nejchoulostivějším zařízením jsou interslide, jsou plastová, jsou na nich výstupky, které zajíždějí do sousedních interslide nebo do prohlubních v drážce. Tyto výstupky jsou náchylné na ulomení. Jejich poškození se může projevovat více způsoby. Střecha se nerovnoměrně zatahuje. Příčí se. Nenapne se správně. Při otevírání předčasně najíždí na zadní okno. Další poddimenzovanou součástí jsou trubičky vedoucí napříč střechou, na koncích jsou spojeny s interslade. Stačí více sněhu nebo na střechu zatlačit, trubičky se ohnou, a interslade již nejsou ideálně rovnoběžné s drážkou, což má za příčinu jejich chybnou funkcí, příčení a tuhý chod celé střechy. Dále je potřeba zmínit systém pastorek – bowden, kdy může vlivem opotřebení nebo těžkého chodu střechy docházet k prokluzu, projevuje se to ranami jak z kulometu jdoucími ze zadu auta. Zde je možno hledat více příčin, opotřebený bowden, opotřebený pastorek (méně časté, je tvrdší než bowdeny), opotřebené lůžko, kdy jsou bowdeny nedostatečně přitlačovány k pastorku. Pokud dojde k prokluzu, zpravidla řídící jednotka ztratí informace a střecha je nefunkční, stejně jako otevírání kufru. Dalšími poruchovými součástkami jsou otočný ovladač umístěný u předního okna (může do něj zatéci) a kabely jdoucí z kufru do zadního okna, ty vlivem přetáčení okna jsou náchylné na porušení. Tyto kabely jsou jeden na každé straně. Dále je třeba upozornit na celý rám okna, který je spojen z více součástí. Jeho součástí je zmiňovaný dvojkloub vyklápění okna a zajišťovací západky, které působí velice subtilním dojmem. Problémem je nemožnost koupě jednotlivých dílů do rámu. Pokud dojde např. k odlomení rožku vedení v oblasti kloubu (viděl jsem již dvakrát), je nutno koupit celou střechu. Střechu je možno ovládat mechanicky pomocí velkého šroubováku. Ve spodní části okna je směrem z kufru zátka, pod ní je drážka na šroubovák. Má existovat klička, která má výstupek a při jejím zasunutí dojde k mechanickému odpojení motoru. Nejlepší poloha pro ruční posuv střechy je v leže ve voze při sklopených zadních sedadlech. Je potřeba vynaložit dosti síly. Toto potvrzuje i pokles otáček motoru vozu na volnoběh při elektrickém posunu střechy. Motorek střechy se značně zahřívá. I v návodu je doporučeno střechu posouvat při motoru v chodu, jinak hrozí vybití baterie. Pokud dojde k zablokování kufru, je možno ho otevřít tímto způsobem: z prostoru zadních sedaček prostrčit ruku kolem zadního plata do kufru, odjistit a sklopit sedačky, odšroubovat cca 5 šroubů krytu zadního okna ve spodní části, v dolním rohu prostrčit dovnitř ruku nahmatat táhlo zámku a směrem ke středu okna lehce zatáhnout, stejně tak na druhé straně. Po vyklopení okna je možno celý kryt demontovat a okno otevírat již pohodlně ze zadních sedaček. Nyní zmíním v tisících ceny součástí, které jsem zjišťoval. Motor 4,7; interslade obě strany 3,6; bowdeny 2,2; pastorek plus lůžko 0,9; střecha komplet 80. Cena práce výměny interslide ve značkovém servise 3 tis. Do auta velice často teče, nejčastěji zadním oknem, opravy bývají náročné ve vyhledání místa.
Tento vůz je velice neotřelé konstrukce, samotná myšlenka je vtipná, jediný vážnější nedostatek této koncepce pocítíme v situaci, kdy jsme na cestě ve voze v úpravě kabriolet (výrobcem nazván spider), oblouky tedy máme doma v garáži a začne pršet. Citroen nabízí k dokoupení jakousi pláštěnku (4,5 tis.Kč), kterou navlékneme na auto a sami se někde schováme než přeháňka přejde. Součásti vozu by mělo být plastové víko kufru a dva kryty, které kryjí místa vzadu v rozích auta po sundání oblouků. Tyto dva kryty jsou zespodu víka kufru přichycené látkovými páskami. Cena tohoto kompletu je 8 tis. Nejsou zcela nutné, ale auto bez nich nevypadá pěkně a i ve verzi s oblouky zůstává volně přístupný kufr. Další volná část vozu, která často chybí u nabízených ojetin, je falešné dno kufru. Pokud není střecha v kufru, tak jeho vyjmutím výrazně zvětšíme objem kufru, při sundané střeše chrání střechu a vytváří rovné dno.
Koupi tohoto vozu je radno velice dobře uvážit.

_________________
C2 1,4 HDI socka 2003
DS3 1,6 HDI Sportchick 2011
C6 2,7 HDI Exclusive 2007


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz